Godziny pracy logopedy w PSP w Koniewie
- poniedziałek – 8:30-10:30
11:40-14:40 - piątek – 11:40-14:40
Zadania i obowiązki logopedy
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych/specjalistycznych indywidualnych lub w grupach;
- podejmowanie działań logopedycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami ucznia;
- utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami ucznia wymagającego intensywnych ćwiczeń – udzielanie instruktażu dla rodziców;
- udzielanie instruktażu nauczycielom, dotyczących prowadzenia prostych ćwiczeń logopedycznych, usprawniających narządy artykulacyjne, aparat oddechowy i fonacyjny u dzieci wymagających pomocy logopedycznej;
- prowadzenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej wg potrzeb;
- udział w pracach Zespołu Wspierającego ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z orzeczeniami;
- stała współpraca z pedagogiem i nauczycielami prowadzącymi zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;
- organizowanie i prowadzenie pogadanek dla nauczycieli i rodziców dotyczących rozwoju mowy;
- organizacja i opieka nad gabinetem logopedycznym;
- prowadzenie dokumentacji pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Informacje dla rodziców
Wada wymowy czy mowy ma ujemny wpływ na kształtowanie osobowości dziecka . Sprzyja rozwijaniu u niego takich cech jak: nieśmiałość, skrytość, poczucie niepełnosprawności .Dziecko takie przeważnie stara się ją ukryć i dlatego też woli nie odpowiadać na pytania zadawane przez nauczyciela . W związku z tym dzieci te wymagają wyrozumiałości i stosowania specjalnych metod pedagogicznych przez wychowawców i rodziców .Zaburzenia mowy u dzieci objawiają się w rozmaity sposób i mają różny stopień nasilenia . Zaburzenia w tym zakresie utrudniają proces porozumiewania się i przekazywania informacji . Na rozwój mowy dziecka największy wpływ ma środowisko w którym się dziecko wychowuje. W wieku 3-6 lat jest nim rodzina i przedszkole , w późniejszym rodzina i szkoła.
Do najczęstszych przyczyn wad wymowy zalicza się:
- Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego (wady zgryzu, anomalie zębowe, nieprawidłowa budowa języka, nieprawidłowa budowa podniebienia, rozrost trzeciego migdałka, skrzywienie przegrody nosowej, przerost śluzówki nosa),
- Osłabienie słuchu
- Schorzenia układu oddechowego – nieprawidłowe oddychanie,
- Mała sprawność narządów artykulacyjnych,(języka, warg i podniebienia)
- Zaburzenia emocjonalne,
- Nieprawidłowe wzorce mowy.
Co powinni, a czego nie powinni robić rodzice, aby wspomagać rozwój mowy dziecka?
RODZICE POWINNI:
- Czytać dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczyć krótkich wierszy na pamięć.
- Zachęcać dziecko do mówienia .Mówić do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie („kąpiele słowne”). Wypowiedzi muszą być poprawne językowo, zdania krótkie. . Należy unikać języka dziecinnego (spieszczania) w trakcie rozmowy z dzieckiem
- Karmić naturalnie, co zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
- Zwracać uwagę, aby dziecko oddychało nosem.
- Odpowiadać na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
RODZICE NIE POWINNI:
- Używać zdrobnień i spieszczeń w rozmowie z dzieckiem.
- Zawstydzać, karać dziecko za wadliwą wymowę.
- Zmuszać dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy.
- Wymagać od dziecka zbyt wczesnego wymawiania poszczególnych głosek.
WSPÓŁPRACA RODZIC – LOGOPEDA
Niezbędna jest ścisła współpraca rodziców z logopedą. Po każdorazowych ćwiczeniach przekazywane są wskazówki do pracy z dzieckiem w domu. W znacznej mierze od stosowania się do tych zaleceń zależą efekty terapii logopedycznej. Rodzice mają za zadanie utrwalanie z dzieckiem przerobionego na zajęciach materiału, co pozwala na przejście do następnego etapu ćwiczeń. W ramach ćwiczeń domowych bardzo ważna jest systematyczność. Lepsze i szybsze efekty osiąga się, gdy ćwiczenia domowe prowadzone są codziennie przez kilkanaście minut, aniżeli raz czy dwa razy w tygodniu np. po godzinie. Ćwiczenia powinny przebiegać w atmosferze spokoju, zrozumienia trudności dziecka. Pośpiech i nerwowość utrudniają pracę i ograniczają jej efekty. Dziecko należy chwalić nawet za minimalne osiągnięcia. Cieszy je to i mobilizuje do wysiłku. Dziecko powinno uczęszczać systematycznie na zajęcia. Tylko wtedy można liczyć na efekty.
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ.
Marta Szpak